Nieuwe DRONE-regels: dit moet je doen om LEGAAL te vliegen

Bright

68K weergaven12

    Heb je een drone? Of wil je er eentje kopen? Let op: er gelden sinds kort nieuwe regels over drones. Wat is er verplicht voor welk soort drone? Wat gaat er nog meer veranderen? Eric vat het samen. MEER info: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drone
    Abonneer en zet de BEL aan! KIJK OOK: review DJI Mini 2 nlname.info/project/video/j57Ltp7LhNKGrHk
    DJI Mavic Air 2 nlname.info/project/video/l56czoi6rpydip8
    VOLG ons ook op bright_nl
    brightnl
    bright
    bit.ly/tiktokbright
    #Bright #technologie #Nederland #youtube #drone #drones #DJI #MarbleMania #Wibra

    Gepubliceerd op Maand geleden

    Reacties

    1. Arie Veloo

      Go ...en dat vertel je alles met een lachend gezicht.....Waarom vinden jullie deze registratie ok? Bemoeizucht van vader staat ! Bah......big brother is watching you ......

    2. Ata5ll.

      23 eerste jaar 13 daarna toch?

    3. tcdd f

      Wie gaat hier zich in godsnaam aan houden :)

    4. Janoes Verburgh geffen

      Hallo zeer duidelijk, maar volgens mij hoef je je alleen als piloot te registreren en niet de drone (DJI Mavic-mini en mini 2). Je krijgt wel (heb ik inmiddels) een exploitatienummer die op de controller en drone zichtbaar moet zijn. Wat ik me ook afvraag wanneer is het een menigte 10-20-100 personen?

    5. Frits Felix

      Iets klopt er niet. Met een drone lichter dan 250 maar met camera hoef je geen brevet te hebben. Je hoeft de drone zelf ook niet registeren, maar wel een exploitantnummer erop plakken. Het is ook allemaal wel erg ingewikkeld.

    6. Marnix Munneke

      Bedankt voor de mooie en heldere uitleg!! Goede tips

    7. Gonster 1974

      Tja wil je een beetje makkelijk lol beleven, ga voor de dji mavic mini....(2) de makkelijkste keuze en toch best een aardige drone

    8. Crazy Horse 33

      Alsof er iemand is die dit allemaal controleert XD

    9. arie pols

      Ik vind het een super duidelijk filmpje, dank je wel daarvoor. één puntje, ik heb A1-A3 gehaald en tevens m'n A2, vervolgens heb ik mn certificaten gedownload bij de RDW en ook m'n drone geregistreerd welnu, iedereen verteld dat een deel van die registratie op de drone gezet moet worden maar niemand, ook jullie niet vertellen welk deel. Ik begreep dat er een nummer sticker door het RDW vertrekt zou worden die je dan op je drone moet plakken maar ik krijg voorlopig niks. hoe zit dat?ik kan natuurlijk zelf dat nummer er op plakken maar dan weet ik nog steeds niet welk deel. hier zou ik graag een antwoord op hebben want ik heb alles gehaald en vooral ook betaald maar kan nu nog steeds niet vliegen, heel irritant

    10. Little mouse gaming

      Zit ik hier met me dji Tello van 80 gram met camera als 12 jarige....

      1. Little mouse gaming

        @drie wiel oké bedankt

      2. drie wiel

        Mag je gewoon vliegen zonder registratie. Filmpje van Bright is onjuist op dat punt. Er is een uitzondering voor speelgoeddrones onder 250 gram ook al zit er een camera op. En de Tello valt daar onder. Schuld van de RDW die de regel eerst niet op hun website had staan. En van vliegscholen die de regels zelf niet kennen.

    11. Seppe Meert

      Waar ligt de mavic air 2 onder

    12. Appeltjevoorthethirst

      Europese regels.....daar gaat het meteen al mis.

    13. Svennie FPV

      FPV 'miniquadcopters ' hebben weining met drones te maken, je vliegt ze helemaal manueel, zelden hoger dan paar meter en je ziet mensen van mijlenver voor je uit. Dat je 150m van gebouwen moet blijven is wel heel erg kort door de bocht. Met me fpv drones vlieg ik op paar cm van muren en obstakels langs, net omdat je fpv meer alles kan inschatten en meer controle hebt. 150m voor fpv is een zee van afstand.

    14. Sven Kroon

      Dus je mag met een mavic mini legaal vliegen

    15. DRONEALD

      Heb me vorig jaar al langer over verwonderd en verdiept en me vele vragen gesteld van hoe of wat. Inmiddels is het me wel duidelijk. Toch bekijk ik jouw filmje even, maar moet ik toch direct even een correctie toepassen vanaf: 1:37 mbt vliegbrevet. Je maakt het hierzelf namelijk ONDUIDELIJK en incorrect. het volgende: jij zegt: drones zwaarder dan 250 gram (correct) OF drones die een camera hebben ... ofjee, hier creeer je zelf verwarring, want je suggereet op deze wijze dat drones mét een camera ónder de 250 gram óók een vliegbrevet moeten hebben. En datt is dus NIET zo. Enfin, ik kijk jouw filmpje even verder na het posten van dit bericht, en dan zal allicht duidelijk worden dat je het anders bedoeld hebt. Doch wilde ik het even benoemen, want de materie is voor veel mensen al lastig genoeg - en als je dan zelf onbedoeld ook nog eens onduidelijk gaat zijn binnen de eerste anderhalf minuut van je filmpje is dat wel een beetje lullig !! Dus voor de korte duidelijkheid, drones tot 250 gram MET camera hebben geen brevet plicht, echter WEL registratieplicht (Bij de RDW) Alles boven de 250 gram wél dronebewijs voor nodig!

      1. drie wiel

        @DRONEALD Dus vriend. Geen verwarring creëren. Dat vliegschooltjes klakkeloos de foute info van de RDW hebben geslikt weet ik nu onderhand wel. Het zou prettig zijn wanneer die vliegschooltjes de regels zelf eens leren uit de officiële documenten. Wel zo handig als je iemand les wil geven. Hoewel, 'les'? Online vragenlijstje kopiëren en 99 Euro rekenen. En dan nog eens 10 Euro aan de RDW voor een flodderpapiertje die je zelf moet uitprinten! Plus nog eens 23 Euro voor een idioot exploitantnummer. En dat allemaal voor een drone van 15 Euro en 50 gram!!!!!! Omdat er een lullig cameraatje op zit!!!! En het ergst is dat jochies van 12 13 14 jaar nou niet meer mogen vliegen. Vanwege een camera. Nou nou! Wat een geweldige regels. Volgens mijn heeft dat virus iedereen hersendood gemaakt.

      2. drie wiel

        @DRONEALD De RDW had het met opzet weggelaten op hun site om meer centjes te verdienen. Maar nadat ik geklaagd heb is vanaf 5 febr.staat ook de uitzondering van speelgoeddrones vermeld. Drones van 20 Euro hebben al een camera!

      3. drie wiel

        @DRONEALD Subcategorie A1 Drones tot 250 gram Voor drones die minder dan 250 gram wegen bij het opstijgen, gelden de algemene regels tijdens het vliegen. Maar de piloot: hoeft zich alleen te registreren bij de RDW als de drone een camera heeft; hoeft geen kennistest te doen bij een vliegschool of een vliegbewijs te hebben. Let op! Voor speelgoeddrones tot 250 gram geldt een uitzondering. Zie je dat? UITZONDERING.

      4. drie wiel

        @DRONEALD En wanneer je je voor een DJI Mini straks wel moet registreren, dan kan ik me daar iets bij voorstellen. Is inderdaad geen speelgoed voor die prijs! Vliegt 10 km ver! Maaaaaaaaaarrrrr, registratie voor een camera is ONZIN! Waarom snapt niemand dat? Moet je ook je fiets registreren als je rondfiets met een telefoon in je zak vanwege de camera? Of rolschaatsen? Of skippybal met GoPro op je hoofd? Iedereen laat zich gek maken. Neem van mij aan dat elke rechter korte metten maakt met een eventuele bekeuring wanneer je geen exploitantnummer op je DJI MIni hebt.

      5. DRONEALD

        @drie wiel sorry, jij zegt in je bericht dat ' speelgoeddrones' onder de 250 gram ongeacht ze nu een camera hebben of niet vrij zijn van registratie ?? Incorrect! Alle drones MET een camera moeten ongeacht het gewicht geregistreerd worden! Dit word eveneens gezegd in bovenstaand filmpje. Goed opletten vriend, anders creeer je verwarring! Ook de dji mini 2 heeft registratieplicht bij de rdw ! De drone heeft een camera en is onder de 250 gram ! Regustreren dus ! Een brevet (dronevliegbewijs) is voor de minu niet nodig. Over het begrip ' speelgoeddrone' heb ik me dan wellicht niet goes uitgedrukt. Ik doelde op het feit dat hij de dji mini 2 onder speelgoeddrones schaarde, en dat ik het daar eigenlijk noet mee eens ben omdat je daar de kwaliteiten van de dji mini 2 eigenlijk te kort doet. Ik noem het geen speelgoed met die kwaliteit. Maargoed, dát is dan een mening. Doet niks af aan het feit dat de mini 2 mibder dan 250 gram weegt, een camera heeft en DUS geregistreerd dient te worden bij de rdw. Tevens heeft de dji mini al de optie om het registratienummer in te kunnen voeren om dit signaal uit te kunnen zenden voor de handhaver oo de grond, dus eigenlijk is hij al klaar qua eisen die gaan gelden over twee jaar. Excuus dat ik je corrigeer. Prima als je mij wilt corrigeren wanneer ik iets incorrwcts vermeld. Echter dat is nu niet het geval. Alles met een camera dient geregistreerd te worden, óók wat jij noemt 'de speelgoedroontjes'. Als ze geen canera hebben, geen probleem. Camera is registreren. Indienhet nóg niet duidelijk is nu, ga dan even naar de site vam de rdw want daar staat het duidelijk.

    16. 3D effecten

      IK ga een voetbal die dus méér dan 250 gram weegt aan een touw hangen onder een balon met gas, en als die de lucht in gaat ga ik de politie opbellen haha zien wat ze dan doen LOL

    17. Foto School

      Shit, moet ik nog mijn drone gaan registreren

    18. René Gubbels

      moeilijk is het niet, ook in het buitenland behaald vliegbewijs A1-A3 word europees erkend ( dit door de EASA) aangegeven. Helaas beweerd de RDW dit niet te erkennen, omdat ze hun huiswerk niet gedaan hebben, wat is nu makkelijker om het land en instantie te vragen of het afgegeven vliegbrevet overeenkomt met nummer en ID ( simpel toch) want we krijgen we nu dat bijvoorbeeld de Duitsers die hun A1-A3 hebben behaald bij de EASA in Nederland gaan vliegen maar helaas niet door Politie nog door Handhaving gecontroleerd kunnen worden omdat het blijkt dat men hier bij de overheid hun huiswerk niet hebben gedaan, nu kunnen de Nederlanders die hun vliegbewijs bijvoorbeeld in Belgie, Frankrijk of Duitsland en zelfs in Ierland nu hun A2 behalen omdat de RDW deze niet erkend ( cq. zogenoemd niet kan nagaan of deze wel als echt kan worden bestempeld, ondanks dat dit A1-A3 vliegbewijs overal erkend is, en dezelfde regelgeving geldt. Hoe is dit simpel te herstellen, makkelijk zat, geef EASA de opdracht een database voor de dronevliegers die een vliegbewijs hebben in te setgllen , net als bij een buitenlands rijbewijs, of je vliegbrevet, voor je motorvliegtuig, helicopter brevet, zweefvliegtuig, en klaar is kees, het lijkt elke keer week dat paarse krokodil probleem, die simpel opgelost kan worden ! klaar !!!! iedereen tevreden en blij. Een controle punt voor heel de Europeese dronevliegers.Hoe moeilijk kan het zijn.

    19. Beton Timo

      Bloedzuigers

    20. Ties Timmers

      Waar haal je lesstof die je moet kennen voor je drone brevet(vliegbewijs)

    21. VDV producties

      Pff ik vind het allemaal een beetje jammer dit. Ik heb gelukkig pas mijn drone al verkocht maar dit maakt het voor veel mensen minder leuk om te vliegen en zorgt dat steeds minder mensen gaan vliegen....

      1. drie wiel

        Vooral kinderen zijn de dupe. Jochies 12 13 14 jaar.

    22. Ewout De jong

      Echt top deze video

    23. vhs opdvd

      3:52 Exploitantnummer downloaden in je drone, verzekeringsplaatje ??? Hier zou ik graag wat meer uitleg over willen hebben.

      1. flapsiewapsie

        bestaat nog niet ,net zo min dat een drone een signaal moet uitzenden zoals bv een vliegtuig allemaal bla bla

    24. stblackpanter02

      papier wel of niet fout maken kan altijd dit is gewoon geld willen verdienen

    25. Henk Giele

      ce dat nu op je mini staat voor China Export

    26. Bike Fpv Men

      Ook dat speeltje word onmogelijk gemaakt door de ambtenarij lekker zo

    27. michel nijhof

      Gewoon weer een nieuw ontmoediging beleid. Ze willen gewoon van de (hobby) drones af.. Ze willen het liefst alles reguleren.. Overigens die regeltjes gaan nergens over en lijken mij ook niet te handhaven.

    28. Jasper Brink

      Je kan je mavic drone kraken en alle limitaties er afhalen, je legt hem aan de computer en hopla alle regel regen hup de prullenbak in heerlijk is dat, wel uitkijken voor de politie auto, zie je er een rijden richting jou toe en heb je nog genoeg batterij zonder de limitaties kun je dus meer dan 2000m hoog vliegen, verstop je drone boven de wolken ga in je auto zitten en doe als of er niks aan de hand is. Daarna zet je je extra extra sport mode plus plus aan waarbij je 90km/h kan vliegen om weer terug te komen. Heerlijk Zoek google Nolimitdronez Dank u, De roverheid

      1. drie wiel

        @Jasper Brink Het lijkt er vaak niet op als je iedereen hier ziet met zijn DJI Mini DJI Mini DJI Mavic DJI Phantom DJI Mini, maar de meeste mensen kopen van die 120-130 Euro drones als verzameling. Kijken wat die weer kan. En die vliegen gewoon over een weiland 20 meter hoog. Het zijn juist de professionele drones die het risico zijn. De slechteriken die kwaad willen houd je toch niet tegen. Die gaan zich niet registreren. Dat is hetzelfde als een vergunning verplicht stellen voor inbrekers. Met als gevolg dat brave burgers worden gestraft en het echt probleem niet wordt opgelost. Ook niet met een remote ID. Zie je het voor je? Dan vlieg je 10 meter te dicht bij een huis, hupsakee, bekeuring door de brievenbus. Komt er een terrorist 'O jeetje, moet wel remote ID hebben en exploitantnummer!'. Ja hoor. Dat gaat'ie vast doen.

      2. Jasper Brink

        @drie wiel precies ik snap je helemaal.

      3. drie wiel

        @Jasper Brink Van mij mag het hoor! Ik heb ook geen regels nodig en een vliegbewijs en exploitantnummer. Maar omdat het vliegbewijs gratis was dacht ik ach, dan ook maar een debiel exploitantennummer. Die ik overigens weiger op mijn drones onder 250 gram te plakken ook al zit er een camera op! Dat is de meest belachelijke regel. Een bewijsje voor je Phantom of DJI Inspire, daar kan ik me iets bij voorstellen. Maar op een drone die 70 Euro kost en 220 gram weegt, NEVER. Iedereen zou dat moeten weigeren. Enige wat ik wilde zeggen is dat als je de centen hebt voor een Mavic, dan is het bedrag niet groot. Maar heb je een goedkoop drone-tje, dan kost een vliegbewijs en exploitantnummer meer als dat ding!

      4. Jasper Brink

        @drie wiel Duddee rustig, i know het is belachelijk kut wat de overheid doet. Maar als zij zeggen dat je in de sloot moet springen doe jij het dan? als zij zeggen dat je drone moet gaan registreren doe jij dat dan? NOU IKKE LEKKER NIET, IK GA GEWOON LEKKER VLIEGEN ZONDER DIE KUT REGELS DOEI

      5. drie wiel

        @Jasper Brink Ik heb niet zo'n medelijden met DJI Mavic mensen. De regels waren eerst zo dat alle drones onder 250 gram gewoon vrij waren van registratie. Maar toen kwam de DJI Mavic Mini en heeft men de regels moeten aanpassen. Dat ding kun je geen speelgoed meer noemen met 5km range en hoge resolutie camera. Met als gevolg dat nu duizenden kinderen hun goedkoop drone-tje kunnen weggooien. Dus DJI mensen, niet klagen! Van mij mogen alle drones onder 1 kilo gewoon vrij zij hoor! Misschien praktijklesje bij RC club. Heeft veel meer effect. Hele volksstammen hebben een DJI maar absoluut geen benul hoe je zonder GPS vliegt mocht dat ooit nodig zijn.

    29. PyroSchagen

      ga nog eentje maken over vape

    30. M4UR1C3

      Ze denken toch niet dat ik een (verplicht) bewijs ga halen voor €23,- echt weer typisch Nederland. Alles wat ons plezier geeft mag niet, of kost geld. Wat een bureaucratisch kutland is dit toch. Laat ze maar lekker zoeken naar degene die de drone bestuurd. Ik vlieg al jaren met mijn drone, nog nooit een BOA of politie gezien. Ik blijf gewoon lekker doorvliegen zonder brefet. I take my chances

    31. Reddevil 375

      Straks moet je je bestuurbare auto op batterijen die +- 60 gaat ook registreren of die op benzine, waanzin in dit land

    32. Reddevil 375

      De overheid kan die regels stoppen daar waar de zon niet schijnt, ik heb al best lang een drone kan prima vliegen, en wat heeft het rdw hier mee te maken die zijn er voor de weg niet de lucht

    33. Wiktor Borowski

      Ik snap dat je een vlieg bewijs moet hebben maar 900euro helemaal gek kanker Rutte en anderen minister en mensen die er voor zorgen kan de prijs wat lager 30 of 50 euro ofzo

      1. drie wiel

        @Wiktor Borowski En eerlijke mensen met verstand hebben geen regels nodig. Die snappen zelf wel wat kan en wat mag.

      2. drie wiel

        @Wiktor Borowski Ja je vader wil vast een exploitantnummer kopen en een gratis vliegbewijs halen in Luxemburg. En geeft hij jou toestemming om te vliegen dan ga jij lekker vliegen jongen.

      3. drie wiel

        @Wiktor Borowski Enige waar jij officieel alleen mee mag vliegen is een speelgoed-drone. Erg he? Alsof oude zakken (zoals ik) beter kunnen vliegen. Kortom, een van je ouders ofzo moet een vliegbewijs halen en een exploitantnummer bij de RDW. En er dan naast blijven staan. Weet je wat je moet doen? Een goede speelgoed-drone onder 250 gram kopen. Is natuurlijk niks vergeleken met je Phantom. Maar heb je toch iets als er niemand met je mee wilt. Wat precies een speelgoed-drone is en wat niet is onduidelijk. Pas over een paar jaar staat dat op de drone. De fabrikant zet er dan een C0 of C1 label op waarbij C0 speelgoed is en waarvoor je geen vliegbewijs of exploitantnummer nodig hebt. Voor C1 heb je ook geen vliegbewijs nodig maar wel een exploitantummer van de RDW. En kan er wel iemand mee ( met vliegbewijs) dan kun je wel met je Phantom legaal vliegen zonder dat de politie iets te zeuren heeft. Het is een van de redenen waarom ik tegen de regels ben zoals ze nu zijn. Een grote zware drone als je Phantom, tja dan is een cursus over veiligheid wel goed. Maar kleine drones zoals de DJI Mini zouden gewoon vrij moeten zijn. Een camera erop heeft niets met veiligheid te maken. Overigens, landen mogen zelf de leeftijd met maximaal 4 jaar verlagen. In Belgie is het bijvoorbeeld vanaf 14 jaar. Misschien maken ze over een tijdje uitzonderingen. Dan krijg je een ontheffing. Laten we daar maar op hopen.

      4. Wiktor Borowski

        En ik ga gewoon vliegen

      5. Wiktor Borowski

        Maar ik registreer alles op mijn vader

    34. DUTCH ANGLE

      Echt duidelijk uitgelegd! Toppers!

    35. Patrick G.

      Weet iemand dit? Ik heb mijn certificaat in Luxemburg gehaald. Dan is deze toch ook geldig in Nederland? Dan waarom kan ik deze dan niet gebruiken in NL als ik mijn vliegbewijs wilt gaan halen bij de RDW. Deze zegt dat ik de certificaat moet gaan halen in een erkende NL vliegschool. Wat een BS zeg.....!

      1. Patrick G.

        Dit is hun reactie: Goedemorgen Patrick, je kan het vliegbewijs alleen aanvragen als je bij een erkende Nederlandse vliegschool het vliegbewijs hebt gehaald. Het is niet mogelijk om een viegbewijs aan te vragen als je de cursus buiten Nederland hebt gehaald. ^EJ

    36. Mdd Lode

      Behalve mavic mini die is niet van die shit aan

    37. Creative Storyteller

      Kan iemand mij helpen? Ik woon in Eijsden en de no flight zone van Maastricht dat 12km van mij vandaag ligt staat tot mijn voordeur. Mag ik dan in het park voor mijn huis onder 120m hoogte? Alvast bedankt

    38. Tjippie Tjip

      Ahh mooi he de EUSSR.

    39. Orks YT

      We mogen helemaal niets meer ik ben dit helemaal zat

    40. Lucas Van der linden

      Geldt dit ook voor RC vliegtuigen?

    41. jebtube jan

      Heeft iemand mijn Bugs 5W gevonden? Vloog boven het station hier en crashte nooit meer teruggezien😥

    42. Lodewijk Luijt

      In jullie opsomming staat: A2 max 2kg zonder CE en later: A3 500g - 2kg zonder CE. Is het gek dat dit mij verward? Of mis ik iets???

      1. Lodewijk Luijt

        Het verschil is A2: 50 meter tot mensen en A3 150 meter tot mensen. Dus ik wil wel graag weten waar mijn mavic 2 nou in past. Ik wil graag huizen voor makelaars filmen en die 100 m is een dan een boel!

    43. Thom

      Waar en via welk linkje kun je het a1/a3 gratis nog halen?

    44. Janoes Verburgh geffen

      Het schijnt als je je in Luxenburg registreert dat het vele malen goedkoper is ,ook de vervolgkosten zijn goedkoper de moeite waard om eens uit te zoeken

    45. Fadewatcher

      Leuke is, FPV stuff word amper over gepraat en nee niet elke fpv drone weegt zoveel. Je heb ook 20gram drones met een camera.

      1. drie wiel

        Er is een uitzondering voor speelgoeddrones met camera onder 250 gram. Ik denk dat kleine FPV drones ook daaronder gaan vallen. Althans dat mag je hopen. Kunt moeilijk elke keer je oma vragen in een weiland te gaan staan als waarnemer voor je 50 gram whoop. Is het een racemonster van een kilo die 300 kilometer per uur vliegt dan kan ik me iets voorstellen bij een vliegbewijs en registratie.

    46. bullet bullet

      Hub heben ze weer wat om ons geld uit je portomone tetrommelen wat een onzin dit en zwaar belagelijk ook scooter bewijs ook ik was niet instaat om het teverlengen hoppa ken het niet meer moet ik met mijn leeftijd een rijbewijs halen wtf debielen echt en nu dit weer blijft niks meer over van onze kikkerlandje nederland alles draait om geld ❌❌❌tijd voor wilders

    47. Frans van Velzen

      Veel gemaakte vergissing: CE is GEEN keurmerk. Het CE teken op een product geeft aan dat de leverancier verklaart dat het betreffende product voldoet aan Europese eisen voor de groep producten waartoe dat behoort. Het is een zgn.conformiteitsverklaring van een leverancier. Het wil dus niet automatisch zeggen dat dat product ook aan die eisen voldoet en de EU controleert dat ook niet actief, tenzij er een ongeval o.i.d. mee gebeurt. Het kan verzekeringstechnisch ernstige consequenties hebben. De leverancier moet aan kunnen tonen dmv een dossier dat alles op orde is.

      1. drie wiel

        Over 2 jaar ofzo moeten alle drones een keurmerk hebben. Tot die tijd is het beetje aanmodderen. Bijvoorbeeld, is de Mavic Mini speelgoed of niet? Daarover valt te twisten. Heb je veel geld misschien wel. Ben je arm als ik dan vind je hem reuze professioneel.

    48. Hungry Winter

      Leuke presentatie , ik hoorde een klein foutje in de video, de eerste keer betaal je 23 Euro per jaar voor je exploitantnummer ,daarna voor verlenging 13 Euro per jaar. Ik lees dat veel mensen een beetje depri en negatief worden over dat Drone bewijs, ik ben 69 jaar en heb het in een keer gehaald bij Drone Class (93% 3 fouten) ,terwijl ik jaren geen cursus heb gedaan, in het begin dacht ik waar ben ik aan begonnen ,maar daarna vond ik het hardstikke interessant wat je allemaal leerde, je moet er wel serieus voor gaan zitten ,maar dat hoort bij je hobby ,het is goed dat de drone gebruikers leren waar ze mee bezig zijn en wat wel of niet is toegestaan, en het geeft je wat meer zelfvertrouwen als je de theorie kan.

      1. drie wiel

        @Hungry Winter Da's mooi voor je. Beetje jammer dat het slechts een online cursus is voor dat geld en niet praktijk. Maar ja, klaslokaal kan nu toch niet. Ik heb mijn vliegbewijs gratis. Dus Drone Class mag iets meer bieden vind je niet? Is meteen een leuk uitje. Dat de RDW de regels over speelgoeddrones is vergeten betwijfel ik. Het lijkt er meer op dat ze bewust die informatie hebben weggelaten. Met als gevolg dat mensen verkeerd on onvolledig zijn ingelicht. Veel zullen zich geregistreerd hebben terwijl dat niet nodig was. En ik zie bij webwinkels de verkeerde informatie terug. En dat is niet netjes van de RDW. De RDW is een beetje stout. Nou succes met sparen. Tja DJ eitje is natuurlijk top. Ik doe het voorlopig met wat minder. Enige reden waarom ik met drones ben begonnen is voor mijn fietsvakantie. En dan wil je geen honderden uitgeven. Maar met beetje fantasie en knippen plakken hoeft het niet National Geographic kwaliteit te zijn hoor.

      2. Hungry Winter

        @drie wiel Ja, dat klopt ,gelukkig kon het van mijn AOW en pensioen af, het is goed van jou om scherp te blijven en de RDW op "beginnersfouten" te wijzen ,alles is nog nieuw, misschien veranderen er nog een paar regels en sommige dingen worden misschien verkeerd geinterpreteerd, voor een speelgoeddrone onder 250 gr. hoef je niets te ondernemen of te betalen, ik vlieg nog met mijn Eachine EX4 , maar ben wel aan het sparen voor een DJ eitje.

      3. drie wiel

        En je hebt dus 99+10+23=132 Euro betaald voor vliegbewijs en exploitantnummer (kuch kuch) Je weet dat de meeste drones minder kosten? Zie je een vader of moeder dat doen als hun zoontje of dochtertje een speelgoeddrone heeft van 40 Euro? En dan moeten ze er voortaan naast bliven staan. Ik ben niet tegen regels hoor! Alleen begrijpt niet iedereen dat er meer als zo'n fraaie DJI drone. Dan heb ik het geeneens over het feit dat je rijbewijs zomaar wordt verlengd, terwijl je vliegbewijsje maar 5 jaar geldig is! En elk jaar 13 Euro of je krijgt een bekeuring!

      4. drie wiel

        Maar gefeliciteerd met je vliegbewijs. Je kunt nu verder met de astronautenopleiding die je straks nodig hebt voor een skippybal.

      5. drie wiel

        Waar we een beetje depri van worden is dat de RDW alleen Nederlandse vliegscholen noemt die behoorlijk rekenen, en dan vliegbewijzen uit andere landen weigert terwijl die gewoon geldig zijn. Zo heb ik de RDW op meer 'foutjes' betrapt met betrekking tot de nieuwe drone regels. Vooral met een drone van een paar tientjes word je flink genaaid. Niet iedereen heeft de centen voor een Mavic.

    49. YABO Entertainment

      Oke dus omdat mijn drone (Mavic 2 zoom) geen CE label bevat mag ik daar na 2023 niet meer mee vliegen? Ondanks mijn kneiter dure certificaat?

    50. Jasper Veldhuis

      Thnx voor de info, ipv zelf even wat lezen lekker met een kop koffie achtover leunen en youtube erop! Wel een ding.. het verlengen van je exploitantnr kost €13,-. Dus eenmalug €23,- daarna elk jaar €13,-! Cheers

      1. drie wiel

        Dat is zeker een ding als je een kind bent met een miniscule drone van 15 Euro met camera. Dan moet zelfs pa of moe een vliegbewijs halen en er naast blijven staan. Dus kost'ie opeens 15+23+99+10=137 Euro. Om 5 minuten in de tuin te vliegen. Maar niemand schijnt het ene hol te interesseren!

    51. amahula

      Bruh, je moet 16 jaar oud zijn om een drone te vliegen, maar je moet 14 jaar oud zijn om in een zweefvliegtuig te vliegen

      1. Jasper Brink

        Kan wel als je 14 bent alleen betaal je daarvoor zn 8500 euro extra voor alle juridische zaken Dank u, De roverheid

    52. Oscar Z

      Mijn god ..... 🙈🙈🙈

    53. Ruud Raijmakers

      De EU moet zich bezig houden met nuttige en maatschappelijke problemen. Of zijn ze de Corona crisis al vergeten wat Europees gezien een rotzooi is.

    54. Siem

      Prijs is onjuist 3:39 aanvragen kost 23€ verlengen 13€

    55. Francis Verhelst

      Vraag me af hoeveel mensen dit examen gaan doen

    56. Cees de Vos

      Keurig de online theoriecursus van Luxemburg gevolgd en examen gehaald (kosteloos). Wat denk je? Nederlandse RDW accepteert dit niet. Moet bij de aangewezen Nederlandse vliegscholen gebeuren a 99 euro. We zijn toch 1 EU? B.D.W. A2 cursus erbij kost nog eens 100 euro en hieraan heb je over 2 jaar niet meer aan. Succes

      1. Branko Graaf

        @drie wiel @Cees de Vos: En ik heb ook contact gehad met EASA zelf: thank you for contacting EASA. the regulation does not stipulate that training must take place in place of residense. It only require the successfull completion of the required online training for the category of operation you intend to fly in. So indeed, as a customer or trainee, you are free to choose to undertake your training in any of the EU Member states ( ensure that the training place is recognised by your NAA) and it will be valid in all EU Member States including the Netherlands your country of residence and citizenship.

      2. drie wiel

        Vliegbewijs is overal geldig in de EU. Dat de RDW dit niet accepteert is onwettig. Er staan meer onjuistheden en onvolledigheden op hun website. En wanneer een vliegschool het in Luxemburg behaalde vliegbewijs onvoldoende vindt om aan een A2 te beginnen, dan moeten ze je maar aantonen dat je de leerstof niet kent en tegen kleine prijs bijscholen. Dit is nu precies waar we de EU voor hebben. Gelijke regel gelijke rechten en verplichtingen. Als iedereen weer zijn eigen regeltjes gaat maken kun je beter de EU afschaffen. Ik wil graag mijn steun aanbieden. Ik ben al aan het schrijven geweest naar de RDW. En die verwijst je natuurlijk weer door naar de Rijksoverheid. Die op hun beurt je weer verwijzen naar de RDW. En de antwoorden die je krijgt tonen aan dat ze zelf eens een cursus Begrijpend Lezen moeten volgen.

    57. Martin Gijselings

      Correctie op A3: Cx non-compliant : tot 25 kg (niet van 500gr tot 2kg).

      1. Ghosttjr2

        Ja dat zag ik dus ook

    58. JUR O

      Je moet gewoon een grote Paar km drone Halen en vanuit huis vliegen....🤓

    59. Ruben Reinders

      Betekent het dat in 2023 alle drones die er nu zijn in a3 valt ook de mini 2?

    60. Jim Braggaar

      In Nederland mag godveredome niks. WAAROM PROTESTEERD NIEMAND JOH!!!

      1. Jim Braggaar

        OMG mijn deo heeft geen CE keurmerk!!!!!!

    61. Mick Stuik

      dus als je in bezit bent van een goede en geen goedkope drone ben je door de overheid de sjaak nou mooi niet :)

      1. drie wiel

        @Mick Stuik Welnee. De woordvoerder van de RDW vergelijkt drones met auto's, dus ik stel voor dat we maar eens flink gaan werken om net als auto's ook 1,3 miljoen dodelijke slachtoffers per jaar te maken. Dat terwijl je rijbewijs wordt verlengd maar je na 5 jaar opnieuw examen moet doen voor je drone van 251 gram. En nogmaals, ik heb geen medelijden met mensen die een DJI kunnen betalen. Mij gaat het om de goedkope drones en kinderspeelgoed.

      2. Mick Stuik

        @drie wiel heb m inmiddels maar blijf het geldklopperij vinden ongeacht dat ik wel vindt dat je met je volle verstand moet vliegen enz

      3. drie wiel

        Als je een goede en geen goedkope drone hebt dan kan het er wel van af toch? Een groter probleem lijkt me als je een minder goede en goedkope drone hebt die 30 meter ver viegt en dan meer moet uitgeven aan een cursus en/of registratie dan wat de drone kost.

    62. Electronics Freak

      Je mag wel met een drone vliegen tot 250 gram met een camera zonder brevet volgens de RDW in 2021 maar wel heb je dan een exploitantnummer nodig van de RDW. Ik vind je een toffe gast, maar bij jou filmpjes klopt de informatie niet altijd even goed. Beter je research doen gap als je die zelf vergaart. Niet om je te pesten of zo, maar is me al eerder opgevallen in filmpjes met jouw. Bijvoorbeeld over gaming laptops dat de prestaties van een gaming laptop aan de kast is te zien. Dan neem ik aan dat je de omhulsing bedoelt die in zeker zin iets over de koeling capaciteit zegt wat een laptop sneller kan maken als je het vergelijkt met de zelfde hardware in een grote of kleinere kast. Maar dat zeg je niet. Het gaat nog altijd meer om wat voor hardware er in de laptop kast zit dan om hoe de laptop kast is. Jij zegt daar letterlijk mee dat de prestatie van een laptop vanaf de buitenkant te zien is. Je moet gewoon de juiste informatie verschaffen. Dit maakt me kwaad, omdat hier mensen op af gaan die er geen verstand van hebben ( blijkbaar jij ook niet) en hun geld er aan uit gaan geven gebaseerd op verkeerde informatie. Je hebt bij Bright wel een voorbeeld functie voor de leek. Voer hem dan ook goed uit. Voor de rest ga zo door man. Sorry is mijn emotie. Maar ben een beetje klaar met desinformatie.

    63. Thieu Trum

      Op 3:25 zegt hij dat een drone mét camera en minder dan 250 gram een registratie moet hebben a 23 euro per jaar. Dat kan ik nergens vinden. Wél het exploitantnummer dat bij 1e registratie 23 euro kost en daarna plm 10 per jaar. Erg verwarrend

    64. René Gubbels

      Helaas (zegt de RDW) dat dat je met een buitenlands behaald drone brevet A1-A3 niet in Nederland ze vervolg opleiding A2 kunt doen ondanks de Europeesche regelgeving? terwijl de regels in die landen overal gelijk zijn, dus zei maken weer een onverklaarbare uitzondering,wat niet kontroleerbaar is en ook nergens staat beschreven!

    65. Harco Wittendorp

      Super dit drone straks niks meer waard 2de hans

    66. René Gubbels

      Helaas is een buitenlands behaalde A1-A3 certificaat niet controleerbaar in Nederland,en dat volgens de Europeesche regelgeving (de RDW houd er hun eigen uitspreken op na) ?

    67. Piet. Joost

      Zullen we uit de eu stappen met zn allen.?

    68. JCD

      Heel Zuid Holland is zowat roodgekleurd, dus aan mij gaan ze niks verdienen. Maar met avondklok had ik toch wel even paar rondjes willen vliegen, je kan niemand raken met de drone ;-)

    69. Bjurn K

      De Ierland mogelijkheid bestaat niet meer. Iig niet gratis. Dit is sinds vorige week een betaalde optie geworden. En wellicht om in de gaten te houden. DJI is in gesprek om de hun drones te ‘retroactive’ met een ce keurmerk te kunnen voorzien. Eventueel moet hiervoor bijbetaalt worden. Er is dus. Of hoop voor de air2 vliegers.

    70. Pandafalanda2

      Ik heb een dji spark en woon in België mag ik gewoon blijven vliegen zonder vliegbewijs

    71. Hanna Visser

      Als je een roclight certificaat hebt moet je dan de a1/a3 halen?

    72. Marc Hens

      Is er ook een Belgische versie, die verwijst naar de Belgische methode om te registreren?

    73. Milco bertens

      Hoe kom je op die Ierland site

    74. astro kleinehulk

      Zo de politie krijgt zijn verkeer in de lucht zo wel vrij, nu er minder mensen d'r één gaan aanschaffen. Dat wordt binnenkort surveilleren met drones die schikken over achtervolging & opsporing tech.

    75. J Vermeulen

      Walgelijk dat Europa.

    76. Willem-Jan Sikkema

      Is er nog verandering gekomen in de regels in Natura 2000 gebieden?!

      1. Droneshotsantoine

        @Willem-Jan Sikkema volledig mee eens!

      2. Willem-Jan Sikkema

        @Droneshotsantoine tijd dat de gemotoriseerde voertuigen er ook niet meer doorheen mogen dan!

      3. Droneshotsantoine

        Nee, dit is nog steeds verboden zonder toestemming van de provincie.

    77. cor smit

      Lijkt me logisch allemaal

    78. Sirthinksalot

      Hoe zit het als mijn vriendin wilt vliegen en ik ernaast sta, maar ik het vliegbrevet heb en de registratie?

    79. speedsweets67

      Erg benieuwd wie dat gaat doen allemaal. Ik begrijp dat als je ergens verantwoordelijk voor bent je deze ook moet dragen. Ik wens echter niet uitgemolken te worden, en dat is hier weer aan de hand. Mij bekruipt me een gevoel van; "We maken het zo ondoorzichtig en onhandelbaar mogelijk", zodat niemand meer gaat vliegen. Kijk bv naar een kaart met vliegbeperkingen, nou daar blijft niets van vliegen meer over. Alles wat interessant is om te vliegen, en dan bedoel ik niet waar het een risico vormt, bv een vliegveld etc, is gewoon off limits. Mooi de uiterwaarden fillmen of een heideshot is NOGO. Begrijp me niet verkeerd, maar ik vlieg al sinds mijn jeugd, maar dit is gewoon niet reeel. Ik verwacht dat het "illegaal"vliegen op deze manier in de hand wordt gewerkt en dat wilden we net voorkomen.

      1. speedsweets67

        @drie wiel Ik begrijp je. Ik kan ok zeggen dat ik vaak op tijden vloog waarop je het minst confrontaties kunt krijgen. Jij zegt, nu weet ik zeker dt ik mag, dus houd ik er ook geen rekening meer mee. Ja, dat best wel eens hout kunnen snijden. Dat zie je ook terug bij MTB ers die veel geld betalen voor hun Routestickers en daarom ook minder begrip opbrengen voor wandelaars op de aangeduide routes. Ik zelf heb het helemaal gehad met mensen die bij je gaan staan en dan je tijd ; lees "batterijtijd" opeisen, omdat je hen zogenaamd filmt of zeggen dat ze er last van hebben.

      2. drie wiel

        Ik denk dat legaal vliegen nu een groter probleem wordt. Want nu gaan mensen hun RECHT opeisen nadat ze ervoor betaald hebben. Eerst dacht ik vaak' ach, dar zijn wandelaars of vogels, ik vlieg later wel'. Nu krijgen ze de schijt maar. Ik heb mijn papieren en ik heb er potverdorie voor betaald! Dan zal ik vliegen ook! Snap je? De eigen verantwoordelijkheid wordt afgepakt.

    80. Johan Kodde

      Hoe zit het met de geldigheid van dit bewijs? Hoe lang is het geldig en welke kosten zijn er om het weer te verlengen? Ik zag iets van 5 jaar voorbij komen alleen niet wat je dan precies moet doen.

      1. Johan Kodde

        @Sky Fox en na die 5 jaar weer examen doen of alleen (kosteloze) verlenging aanvragen?

      2. Sky Fox

        in België is het 5 jaar.

    81. Danny Köhler

      Cursus in ierland niet gratis meer. 5 euro voor account aanmaken en 30 euro cursus. 2 weken wachten voor account aanvraag en dan nog maand bedenktijd voor cursus en betaling start

    82. Mechelen op zijn Best

      Heel veel interessante drone info. Mag je met zo'n DJI Mini dan ook bijvoorbeeld op een wandelweg waar enkele mensen wandelen met de drone er boven vliegen. En vanaf hoeveel personen is het een menigte ?

      1. Mechelen op zijn Best

        @drie wiel Dus meer dan het aantal inwoners in België. Bedankt voor uw antwoord

      2. drie wiel

        Ja mag. En vanaf 17.3587332 personen is het een menigte.

    83. Sven Dam

      Voordat deze video startte, kreeg ik een reclame over dat er nieuwe regels zijn voor drone vliegen...

      1. 2Hard2Core

        Haha ik dus ook!

      2. Abe Ter Haak

        Me2

    84. The Intruder

      Verlengen kost toch maar 13 euro? Was eerst. 10. Euro.

    85. hoi nee niet jij

      Een vraag. De “dji mivic mini 2” die draagt volgens jullie geen CE keurmerk maar is wel lichter dan 250 gram. Mag je dan met die drone alsnog na 2023 vliegen??

      1. woconomi

        ja, je mag alles na 2023 vliegen, alleen veranderen de regels, je mag minder

    86. hoi nee niet jij

      Let maar op. Alle drone producenten gaan nu 249 gram drones produceren.

    87. wouter de groot

      En als je drone 160 km/h gaat?

      1. Jasper Brink

        Dan gaat hij zo hard dat hier geen vergunning voor nodig is aangezien we hem zo snel voorbij zien gaan dat we niet kunnen zien van wie de drone is. Dank u, De roverheid

    88. Anonymous *

      Moet je 16+ zijn voor de Mini 2?

      1. Dutch Wolf

        ja

    89. Drone4You

      wie weet waar je het exploitantnummer kan vinden op de dji mavic air 2?

      1. Huub Meijer

        Die zit er niet op. Die mag je zelf aanvragen bij de rdw en er op plakken

      2. drie wiel

        @Drone4You Met een hamer alles in kleine stukjes slaan. Het moet ergens zitten!

      3. Drone4You

        @drie wiel heb ik gedaan maar kan het niet vinden?

      4. drie wiel

        Binnenin. Je moet hem helemaal uit elkaar halen. Succes!

    90. 2ftpmarco

      dit geeft maar weer aan dat de overheid/eu doorgeslagen is ! brevet/registratie voor zware drone's is op zich geen slecht idee (meer dan +- 1 kg )

    91. Iratus Volante FPV

      Een Mavic 2 is geen speelgoed, je kan serieuze schade aan mensen of gebouwen maken. Waarom zou het verkeerd zijn dat je in elk geval de regels moet weten. Het wordt juist toegankelijker omdat je geen ROC light of RPL(A)-certificaat meer nodig hebt voor de zwaardere drones. Voor 100 euro en 2-3 uur van je tijd en je kan een stuk veiliger vliegen. 100 euro erbij en je kan ook boven gebouwen vliegen als je aan de regels houd. De professionele drone vliegers zijn niet blij hoor! Toen ik zonder certificaat vloog had ik geen flauw benul hoe gevaarlijk ik bezig was. Als je uit je hoofd leert wat deze kerel verteld op de video dan heb je al 70% van het certificaat. T.z.t. kan je vast je DJI met een omweg een keuring krijgen. Het is wel geldklopperij, maar het is meer omdat de EU ( en USA) het niet zo leuk vinden dan +/-80% van de drone markt in China's handen ligt. DJI vind ik verreweg een van de beste Chineese merken. Ook jouw Iphone komt uit China, maar DJI is made is china, maar ook designed by China. Dat vinden ''ze'' natuurlijk niet zo leuk... Droneclass heb ik de cursus A1/A3 & A2 gehaald. Vrij simpel maar toch wel heel fijn dat je soort van weet wat je doet en in elk geval wat je vooral niet moet doen. Heb al paar keer oom agent weg gestuurd omdat ik me aan de regels hield. Wel vind ik met deze wetten moeten er ook ''Drone zones'' komen vind ik, net zoals je kite surft stukken aan het strand heb of een fietspad in een bos.

      1. Iratus Volante FPV

        @drie wiel Ja daar ben ik het ook wel mee eens dat het nergens over gaat als je met je speelgoed drone straks een debiele boete krijgt. Andere kant het wordt zoveel populairder, ook de mensen die beter geen drones kunnen vliegen ( en auto's enzo besturen ). Een mavic twee weegt iets van een kilo, als die in een ambulance helikopter aanvliegt, is dat toch wel even anders dan een mini'tje van 250 gram. Kan er naast zitten hoor. Toch vind ik het nog steeds geen speelgoed, zoals je zelf ook zegt, echt vliegen leer je toch niet in een cursus. Maar het werkt wel enige drempel op, niet zo slecht toch.. Als het je hobby is dan is die paar tientjes ook wel okay. Als je kijkt wat mensen besteden aan andere hobby's.. valt het nog best mee. Ook met een kleinere beurs denk ik. Nogmaals kut dat er regels komen zodat ze weer wat kunnen beperken, andere kant regels zijn er vind ik voornamelijk voor mensen die zich met gezond verstand niet aan dingen kunnen houden.

      2. drie wiel

        En toch heeft een Mavic 2 nog nooit ernstige schade aan gebouwen of mensen gemaakt in al die jaren over de hele wereld. Maar je moet wel elke 5 jaar opnieuw een examen doen. Voor auto's die 1.3 miljoen mensen per jaar doodrijden wordt je rijbewijs gewoon verlengd. Nou ben ik niet 100% tegen en drone cursus hoor! Zeker niet voor mensen met een Mavic 2 die geen flauw benul hebben hoe je echt vliegt zonder GPS, optical flow, of altitude hold. Maar dat leer je dus niet met een online cursus. Wel heeft het als gevolg dat mensen met een drone van 80 Euro, of kinderen met een mini drone van 15 euro, kunnen stoppen met hun hobby. En vliegen ze toch dan riskeren ze een boete van 8300 Euro. Weer is er iets gevonden om burgers te straffen. En natuurlijk gaat Karen de buurvrouw meteen de politie bellen. Die komen dan met een bloedvaart aanscheuren. Bankovervallers opgepast en aan de kant, want de drone-gestapo moet erlangs.

      3. Iratus Volante FPV

        Owja als je 1000-3000 euro voor een drone hebt zijn de kosten een lachertje... Als je die niet kan betalen, moet je misschien maar ook geen drones vliegen dan..

    92. René van Oyen

      Alles ligt tegenwoordig onder een vergrootglas en zoals bij zoveel hobby's, verpest de 1%-groep het voor de rest. Maar om vervolgens doodleuk iedereen op kosten te jagen!?!... RDW €23 per jaar? Certificaten A1/2/3 zal waarschijnlijk ook niet mis zijn. En hoe lang zijn ze geldig? Onbeperkt? Vast niet. Verlengingskosten dus. Dan moet er nog gehandhaafd kunnen worden wat ik de politie/BOA's niet zie doen (die zijn óf te overwerkt óf te lui) en de 1%-groep blijft toch wel vliegen dus... Nutteloos. Overigens moet ik mijn eerste camera-drone nog aanschaffen dus dankzij de nieuwe regels, wordt mij de keuze wel een stuk makkelijker gemaakt. Sterkte aan iedereen...

    93. zonamoKing

      gaweg man wat rdw 23 eu pj

    94. Henk Steenvis

      mogen we wel nog ademen, of is dat ook al illegaal?!!

      1. GTVfrank

        Liever niet, CO2....

    95. amst3rd4m

      Als NLer heb ik heb de A1/A3 certificaat in Luxemburg gehaald. Super goed geregeld, met goede trainingsmateriaal in Engels... en GRATIS. Als de overheid echt veiligheid wil verbeteren, laat ze een voorbeeld nemen aan landen zoals Luxemburg, Duitsland, Ierland. En jaarlijks betalen voor registratie kan ik nog begrip voor hebben, maar 23 euro staat totaal niet in verhouding met wat ze ervoor doen.... geldklopperij 😔

    96. Ron Geernaert

      Als er nu op zelfbouw onderdelen ook overal CE keurmerken komt te staan, zou dat ook onder de CE keurmerk eisen vallen ?

    97. Ron Geernaert

      Ik heb een X8 quad copter zelfbouw, met Pixhawk met gewicht 3800 gram incl actioncam en accu, moet ik het reduceren tot 2 KG en zonder CE keurmerk in de A3 klasse of A2 klasse ?

    98. Drone4You

      Waar heb jij je examen gedaan?

    99. ExploringAndMe - EAM

      Ga niks per jaar betalen dan ben je meer kwijt dan die enkele boete per jaar wat een land dit...

    100. Gino Cozijns

      Voor Belgische drone-piloten is dit een enorme versoepeling!

      1. Gino Cozijns

        @drie wiel ik deel uw mening

      2. drie wiel

        @Gino Cozijns Ik ben niet tegen een drone-bewijsje. Maar wel 100% tegen de idiote privacy regel voor drones onder 250 gram met camera. Voor een fototoestel met zoomlens hebben we ook geen vergunning nodig.

      3. Gino Cozijns

        @drie wiel ja de logica is soms ver te zoeken

      4. drie wiel

        Klopt. Gun ik je van harte. Maar voor een jochie dat met een drone van 15 Euro en 20 gram en camera in de tuin vliegt helaas niet. Die krijgt een boete van 8300 Euro.